Psychologické typy :: Úvod do MBTI®
MBTI® ochranná známka
Term "MBTI®" in this page refers specifically to the Myers-Briggs Type Indicator instrument published by CPP, Inc.
MBTI® is a trademark or registered trademark of the Myers and Briggs Foundation, in the United States and other countries.
Pojem "MBTI®" na tejto stránke odkazuje špecificky na Myers-Briggs Type Indicator nástroj publikovaný spoločnosťou CPP, Inc.
MBTI® je obchodná ochranná známka spoločnosti Myers and Briggs Foundation, v Spojených Štátoch Amerických a iných krajinách.
Pre viac informácií o MBTI® navštívte https://www.cpp.com/mbticertification.
Svet je podporovaný štyrmi vecami.
Učením múdrych, spravodlivosťou veľkých, modlením morálnych a udatnosťou statočných.
Ale všetci títo sú nič bez vodcu ktorý ovláda umenie ako vládnuť.
Frank Herbert
Obsah
1. Výhody znalostí typológie
2. Úvod do základných štyroch typov
3. Štyri základné typy
4. Štyri funkcie
5. 16 typov
6. Štyri základné typy - detailný popis
7. Sila superega
8. Ten správny partner?
V tomto rozsiahlom článku máte výbornú príležitosť dozvedieť sa základy jednej z najprepracovanejších typológií, a síce MBTI®. Možno ste sa už niekedy zaujímali o to, prečo sú ľudia takí a takí, prečo sú niektorí neustále zvláštni, prečo sa s inými bez problémov dohodnete, prečo sa s ďalšími komunikuje veľmi ťažko. Je možné, že začínate cítiť určitú zvedavosť a tušíte, že nasledujúce riadky vás dokážu obohatiť a naučíte sa niečo nové. Koniec-koncov, túto typológiu poznali už grécki filozofi. Mnohí myslitelia popísali základné štyri ľudské kategórie a všetky z nich pripomínajú nasledovnú typológiu, ktorú rozpracoval detailnejšie Carl Gustav Jung (8 typov), upresnili ju (16 typov) a sformalizovali Isabel Mayers, Katherin Briggs a neskôr David Keirsey.
Tento článok rozoberá hlavne temperamenty a slúži ako úvod do MBTI®. Samotná typológia môže na prvý pohľad zapôsobiť komplikovane. Ale akonáhle raz človek pochopí ako to funguje, spozná veľmi dobré sám seba a získa úžasnú schopnosť riešiť viaceré medziľudské problémy.
1. Výhody znalostí typológie
Výhody poznať psychologické typy automaticky so sebou prinášajú nový pohľad na ľudské vlastnosti, komunikáciu, pracovnú atmosféru, medziľudské vzťahy a rodinný život.
Výhody:
- Vieme si uvedomiť náš subjektívny filter vyplývajúci z nášho typu. Všetky naše rozhodnutia, naše pozorovania sú ovplyvnené tým, aký typ je pre nás charakteristický. Ináč vníma film v kine niekto, u koho je dominantné myslenie, úplne ináč cítiaci typ. Ak patríte medzi typy, ktoré robia rozhodnutia rýchlo, zbytočne sa nezamýšľajú, potom na vás intuitívne a hĺbavé typy pôsobia, ako málo asertívne a pomaly sa rozhodujúce. Ak ste hĺbavý človek, rád sa nad vecami zamýšľate, nepochybne vo vás asertívni a rýchlorozhodujúci sa ľudia budia nedôveru a máte pocit, že sa nedokážu poriadne zamyslieť. Čím viac budeme poznať náš typ a typ človeka, s ktorým komunikujeme, tým ľahšie sa zbavíme predsudkov a tým skôr budeme vedieť dosiahnuť cieľ.
- Do tej miery, do ktorej poznáme náš typ, do tej miery si vieme určiť naše optimálne povolanie, nájsť si druh práce, ktorá nás baví, vieme si nájsť záujmy a priateľov, akých potrebujeme. Mnohokrát konáme automaticky, intuitívne, sú to ale práve znalosti z typológie, ktoré nám vedia priblížiť a nastaviť správny smer.
- Keď si detailne zanalyzujeme vzťahy medzi jednotlivými typmi, uvedomíme si, aký typ tvorí partner, do ktorého sa dokážeme beznádejne zamilovať, aký typ tvorí partner, ktorý je optimálny pre dlhodobý vzťah, aký typ tvoria obvykle naši priatelia, aký typ sú ľudia, ktorí v nás vzbudzujú nedôveru.
- Vieme presne, ako sa zladiť s človekom, ktorý má daný typ a tým skôr s ním dokážeme komunikovať čo najľahšie.
- Každý človek preferuje niektoré potreby, potreby, ktoré sú pre neho prioritné. Nič nevytvorí taký skvelý prehľad, ako oboznámenie sa s bližšími vlastnosťami jednotlivých typov.
- Zároveň typológia poskytuje priamočiary pozitívny prístup k seba-pochopeniu,
- umožňuje zlepšiť komunikačné vzory,
- zvyšuje motiváciu,
- pomáha identifikovať zdroje konfliktu,
- a zdôrazňuje dôležitú hodnotu rozmanitosti a rôznorodosti
Dobrá znalosť typológie pomôže ľuďom zbaviť sa nezmyselných bludov a presvedčení, napríklad niektorí radi rozprávajú o takzvaných "energetických upíroch", je to pohodlný dôvod prečo je nám niekto nesympatický. Ale keď sa trochu zamyslíme, zistíme, že pre každého človeka existuje skupina ľudí, ktorí mu doslova vybijú baterky a unavia ho, tak isto existuje skupina ľudí, ktorí ho doslova nabijú a cití sa pri nich fantasticky, a potom napríklad skupina ľudí, u ktorých to môže byť neutrálne. Dôvodov môže byť viacero, možno dobrý začiatok je spoznať svoje MBTI® funkcie, či komunikujem navonok pocitovo alebo racionálne, či prijímam veľa detailov alebo naopak chcem počuť iba hlavnú pointu a tak ďalej. Z tohto pohľadu je nesprávne hovoriť že "ja som ten v pohode a ty na mňa pôsobíš divne", je to vždy o dvojici ľudí a ich vlastnostiach. Niektoré sú kompatibilné, niektoré nie. Užitočné sú samozrejme meta-programy, napríklad vizuálny - zvukový - pocitový - abstraktný, toto rozlíšenie tiež predstavuje užitočný kľúč k tomu prečo si ľudia nerozumejú, tak ako mnohé iné ďalšie vlastnosti.
2. Úvod do základných štyroch typov
Začína seminár, ľudia prichádzajú do miestnosti, prednášajúci víta účastníkov. Počas seminára sa vystrieda niekoľko prednášajúcich. Keď prednáška skončí, organizátor žiada účastníkov vyplniť anketu. Ktorý prednášajúci bol najlepší? Čo sa vám páčilo? Čo sa vám páčilo menej? Boli by sme prekvapení, aké rôzne odpvede a aké rôzne názory účastníci uviedli. Existuje niekoľko typov ľudí, a každý z nich hodnotí kvalitu seminára na základe niečoho iného:
Je celkom možné, že ste prišli na seminár za účelom mať dobrý pocit, byť medzi ľuďmi, ktorí sú podobní vám, majú podobné záujmy, chcete zdieľať spoločnú atmosféru, je pre vás dôležité, aby bola prednáška príjemná. Podstatné pre vás je: byť s ostatnými ľuďmi. "Nekričte na mňa, nemám rád dominantných, sebavedomých ľudí". Ak si myslíte, že opis vystihuje váš záujem, ste typ "vľúdny".
Možno prichádzate na seminár s tým, že chcete poznať do najmenšieho detailu danú problematiku, prednášajúci môže rozprávať bez prestávky celý deň a vám nerobí problém presedieť celé dni na sympóziu, a pritom stále nemáte pocit, že ste dostatočne prenikli do danej problematiky. Podstatné pre vás je: skutočne preniknúť do hĺbky problému. Ak sa identifikujete s opisom, ste typ "analytický".
Je možné, že od seminára očakávate, že sa prídete zabaviť. Prichádzate na seminár, pretože viete, že tam bude showman, ktorý vám rozprúdi krv v žilách, zabavíte sa, naučíte sa nové vtipy, a hneď ich pôjdete vyskúšať. Nezaujímajú vás žiadne grafy, výsledky, štatistiky. Dôležité pre vás je: chcete si prednášku užiť, vychutnať. Čím viac emócií, tým lepšie. Ak vám opis vyhovuje, ste typ "zabávajúci".
Možno prichádzate na seminár s cieľom, získať čo najviac praktických rád, nezaujímajú vás siahodlhé rozpravy, 3 dňovú prednášku dokážete zredukovať na niekoľko podstatných poznámok, ktoré ju vystihujú, ide vám predovšetkým o aplikovateľnosť a okamžité využitie poznatkov. Máte dôkladne rozplánovaný čas. Chcete získať čo najviac informácií v danej chvíli. Dôležité pre vás je: "Dalo sa to zredukovať na polovicu". Ak sa identifikuje s opisom, ste typ "pragmatický"
Predpokladáme, že ste viac menej našli svoj typ. Niekedy môžete kolísať medzi dvoma typmi. Ak ste našli váš typ s menšou istotou, zamyslite sa, aké kritéria ste mali dávnejšie, keď ste mali o 5, alebo 10 rokov menej. Uvedomte si, ktoré kritéria používate SKUTOČNE.
Každý typ je možné popísať len s určitou presnosťou
Každý človek je vždy kombináciou uvedených typov
Každý človek má daný typ len do určitej miery
Žiadny typ nie je zlý, každý typ je dobrý
3. Štyri základné typy
Teraz si štyri typy priblížime detailnejšie:
Čo majú spoločné vľúdny a analytický typ? Čo majú spoločné zabávajúci a pragmatický typ?
Ľudí môžeme rozdeliť na dve skupiny: do prvej skupiny patria vľúdny a analytický typ, do druhej skupiny patria zabávajúci sa a pragmatický typ. V čom spočíva rozdiel?
vľúdny, analytický |
zabávajúci, pragmatický |
Robia rozhodnutia pomaly |
Robia rozhodnutia rýchlo |
Uvažujme opäť o dvoch skupinách ľudí: vľúdny a zabávajúci typ, a analytický a pragmatický typ. V čom je rozdiel?
vľúdny, zabávajúci |
analytický, pragmatický |
Robia rozhodnutia na základe emócií |
Robia rozhodnutia na základe faktov |
Typ, ktorí robí rozhodnutia pomaly, úplne prirodzene upodozrieva opačný typ, že robí rozhodnutia príliš rýchlo, zbŕklo, bez dostatočného premýšľania. Vľúdny a zabávajúci typ bude neustále vytýkať opačným typom, že logika a fakty nie sú jediné a že dôležité sú pocity.
Cvičenie: Predstavte si niekoľkých známych, kolegov, priateľov a priraďte im typ, ktorý je pre nich najviac výstižný. Pomôžu vám horeuvedené tabuľky. |
Cvičenie: S ktorými typmi máte zväčša problém komunikovať? |
Čitateľ ktorý má základné poznatky zo psychológie evidentne rozpoznal v našej typológii štyri temperamenty:
SJ |
voda |
NT |
zem |
SP |
oheň |
NF |
vzduch |
jungovské funckie |
dávny element |
Ako zistiť KTO má AKÝ temperament?
Zistíme napríklad, do akej miery je asertívny. Má pevné podanie ruky? Reaguje rýchlo? Je zdržanlivý?
Zistíme spôsob, akým o veciach hovorí. Je emočný? Neemočný? Hovorí o faktoch? O svojich pocitoch?
Prejdite si dôkladne jednotlivé vlastnosti každého temperamentu. Časom získate veľmi rýchly prehľad, kto je KTO.
4. Štyri funkcie
Každý analytický typ nám povie, že bez toho, aby sme sa pozreli na typológiu ešte dôkladnejšie, nebudeme mať dostatočné znalosti. Pozrime sa bližšie, ako môžeme každý zo štyroch typov rozdeliť na ďaľšie štyri, a dostaneme tak 16 typov. Týchto 16 typov tvorí rozšírenú Jungovu typológiu.
Cvičenie: Skôr, než si opíšeme jednotlivých 16 typov, najskôr sa zastavíme pri štyroch funkciách, z ktorých sa typy skladajú. Každá funkcia rozdeľuje ľudí na dve skupiny, vašou úlohou bude snažiť sa počas čítania zaradiť seba a niekoľkých ľudí, ktorých poznáte, do danej skupiny. |
Štyri funkcie sú:
- Povzbudzovanie: Do akej miery povzbudzujeme
- Venovanie pozornosti: Čomu venujeme pozornosť
- Rozhodovanie: Ako sa rozhodujeme
- Životný štýl: Aký životný štýl preferujeme
1. Povzbudzovanie: Do akej miery povzbudzujeme, ide o celkovú našu orientáciu, či už do vnútorného sveta, viac komunikujeme vo vnútri, alebo do vonkajšieho sveta.
[E] Extroverzia
Preferujeme povzbudzovať, posilniť ostatných, dodávať energiu ľuďom, aktivitám, veciam.
[I] Introverzia
Preferujeme prijímať energiu z vnútorného sveta myšlienok, emócií, dojmov.
extrovert |
introvert |
Zaujímajú sa o to, čo sa deje okolo nich |
Sú ponorení vo svojich pocitoch a myšlienkach |
Činnosť
Komunikovať s ostatnými |
Čítať článok |
2. Venovanie pozornosti: Čomu venujeme pozornosť
[S] Vnímanie (sensing)
Preferujeme používať zmysly na rozpoznanie, čo je reálne. Získavame informácie prostredníctvom zmyslov. Vnímajúca osoba je dobrá v pozorovaní, počúvaní a všeobecne v poznávaní sveta.
[N] Intuícia
Preferujeme používať predstavivosť predvídať, čo je možné, pozrieť sa "za" päť zmyslov. Ide o vyhodnocovanie komplexných blokov informácií.
vnímajúci |
intuitívny |
Cítia tu a teraz |
Častokrát myslia na minulosť, budúcnosť |
Činnosť
Ochutnať jedlo |
Prísť s novými nápadmi |
3. Rozhodovanie: Ako sa rozhodujeme
[T] Myslenie (thinking)
Pre organizovanie a rozdelenie informácií preferujeme rozhodovanie logickým, objektívnym spôsobom
[F] Cítenie (feeling)
Pre organizovanie a rozdelenie informácií preferujeme rozhodovanie osobným, hodnotovo-orientovaným spôsobom
mysliaci |
cítiaci |
Zaujímajú sa o vzory, systém, štruktúru |
Zaujímajú sa o ľudí a ich pocity |
Činnosť
Kúpiť najlepší produkt podľa štatistiky |
Kúpiť si niečo, pretože sa nám to páči |
4. Životný štýl: Aký životný štýl preferujeme
[J] Plánovanie (judgement)
Preferujeme žiť plánovaný a organizovaný život.
[P] Pozorovanie (perception)
Preferujeme žiť spontánny a flexibilný život.
plánujúci |
pozorujúci |
Plánujú a plán zvyknú splniť |
Neplánujú, začínajú viac vecí naraz |
Činnosť
Spraviť zoznam vecí, čo treba spraviť |
Odložiť to a čakať, čo sa objaví |
Podľa toho, aká vlastnosť je pre nás typická, používame rozdielne slová. Slová, ktoré ľudia používajú nám pomôžu veľmi ľahko odhaliť, aký typ sú.
extrovert |
introvert |
sociabilný |
teritoriálny |
vnímajúci |
intuitívny |
skúsenosť |
teória |
mysliaci |
cítiaci |
objektívny |
subjektívny |
plánujúci |
pozorujúci |
usadený |
prelietavý |
5. 16 typov
Nasledujúca tabuľka zobrazuje 16 typov rozšírenej jungovskej typológie spolu s korešpondujúcimi farbami temperamentov. Pre každý typ je určené: jungovské funkcie, percento výskytu v populácii, najviac charakteristické povolanie, a najviac typická vlastnosť.
INTP |
ARCHITEKT |
ENTP |
VYNÁLEZCA |
INTJ |
VEDEC, BUDOVATEĽ |
ENTJ |
POĽNÝ MARŠÁL |
INFP |
MNÍCH, FILOZOF |
ENFP |
NOVINÁR |
INFJ |
SPISOVATEĽ, AUTOR |
ENFJ |
PEDAGÓG, UČITEĽ |
ISTJ |
SPRÁVCA |
ESTJ |
ORGANIZÁTOR |
ISFJ |
STRÁŽCA, OCHRANCA |
ESFJ |
PREDAJCA |
ISFP |
UMELEC |
ESFP |
ZABÁVAČ |
ISTP |
REMESELNÍK |
ESTP |
KONFERENCIÉR, UVÁDZAČ |
Cvičenie: Porovnajte tabuľku 16 typov s tabuľkou štyroch temperamentov: |
SJ |
voda |
NT |
zem |
SP |
oheň |
NF |
vzduch |
Následuje krátky opis 16 typov, rozdelených do štyroch temperamentov:
NT - Melancholik - Analytický |
ENTJ - poľný maršál
Základná potreba je viesť. Majú tendenciu hľadať pozíciu zodpovednosti a tešiť sa byť rozhodujúcimi, majú radi organizáciu a štruktúru, sú dobrí výkonní pracovníci a administrátori. Sú asertívni a výreční. Potrebujú viesť. Majú výbornú schopnosť pochopiť ako fungujú zložité organizácie a ľahko nájdu výborné riešenia. Bystrí. Dobrí rečníci. Majú radi vedomosti a nemajú trpezlivosť s neefektívnosťou a neporiadkom.
ENTP - vynálezca
Entuziastický záujem vo všetkom a vždy citliví ku možnostiam. Sú nonkonformní, inovatívni, živí a čulí. Ako priatelia sú trochu nebezpeční, zvlášť ekonomicky. Sú dobrí v analýze a prevádzkovaní. Snažia sa byť vždy o krok vpredu. Kreatívni, dôvtipní, nápadití, rýchli. Ľahko sa nadchnú novým projektom, ale majú ťažkosti dotiahnuť ich dokonca. Asertívni, výreční. Výborná schopnosť aplikovať logiku a hľadať riešenia. Majú radi ľudí a pôsobia stimulujúco.
INTJ - vedec
Najviac sebavedomí a pragmatickí zo všetkých typov. Originálni, analytickí, rozhodujú veľmi ľahko. Budovatelia systémov a aplikovatelia teoretických modelov. Najviac nezávislí. Milujú logiku a myšlienky vo vedeckom výskume.
Výborná schopnosť aplikovať teóriu. Neustále premýšľajú. Sú nároční na seba a na iných. Vodcovia.
INTP - architekt
Najvačšia presnosť v myšlienkach a jazyku. Kreatívni. Vedia ľahko rozpoznať rozpor, nekonzistenciu. Svet existuje primárne preto, aby sa dal pochopiť. Verní, zaujatí, zábudliví, knihomoli. Zvyknú sa presne vyjadrovať. Dobrí v logike, matematike, filozofii, dobrí teoretickí vedci, ale nie spisovatelia a predavači.
Vedia sa nadchnúť novými teóriami. Radi menia teóriu v skutočné pochopenie. Znalosti, logika. Ťažko ich spoznať, sú rezervovaní. Nezvyknú ani následovať, ani byť následovaní. Nezávislí.
NF - Cholerik - Vľúdny |
ENFJ - pedagóg
Skvelí vodcovia skupín. Môžu byť agresívni tým, že pomáhajú ostatným, aby boli najlepší akí môžu byť. Majú dar reči, zvyknú idealizovať svojich priateľov, sú dobrými rodičmi, niekedy sa nechajú zneužívať. Sú dobrí terapeuti, učitelia, predavači. Sú populárni, citliví voči ľuďom. Zaujímajú sa o ostatných, ako uvažujú a cítia. Nemajú radi neosobnú analýzu, vidia všetko z ľudského pohľadu. Radi pomáhajú ostatným, niekedy napĺňajú túžby iných viac ako svoje vlastné. Nemajú radi, keď sú sami.
ENFP - žurnalista
Sú tajomným zdrojom motivácií ostatných. Život je vzrušujúca dráma, emočne teplí, empatickí, majú radi originálnosť a prekvapenia. Vyjadrujú sa emocionálne. Ľahko podľahnú napätiu, majú tendenciu cítiť sa nesvojimi, rozpačito. Dobrí predavači, politici, herci. Entuziastickí, idealistickí a kreatívni. Skvelé schopnosti pre prácu s ľuďmi. Dokážu robiť takmer čokoľvek, čo ich zaujme. Žijú svoj život v súlade s vnútornými hodnotami. Nadšení novými nápadmi, znudení detailmi. Otvorení, flexibilní, majú veľa záujmov a tiež veľa schopností.
INFJ - spisovateľ
Motivovaní a naplnení pomáhať ostatným. Komplexná osobnosť. Sú to študenti a pracovníci, ktorí chcú prispievať. Sú tajomní, ľahko zraniteľní. Sú dobrí terapeuti, ministri. V tichosti silní, originálni a citliví. Vŕtajú sa vo veciach pokiaľ nie sú dokončené. Mimoriadne intuitívni vzhľadom na ľudí, zaujímajúci sa o ich pocity. Dôkladne vyvinutý systém hodnôt, ktorý dodržujú. Sú rešpektovaní za ich vytrvalosť robiť správnu vec. Sú individualisti, nie vedúci, ani vedení.
INFP - mních
Veľká starostlivosť. Kľudní, rozvážní a príjemní. Veľký zmysel pre česť odvodenú z vnútorných hodnôt. Idealisti, obetujúci sa, rezervovaní, chladní. Orientovaní na rodinu a domov, nevedia relaxovať. Nájdu sa v psychológii, architektúre, náboženstve, nikdy nie v obchode. Jung bol tento typ. Jung obdivoval tento typ. Zaujímajú sa o pochopenie a pomoc ostatným ľuďom. Tichí, zrkadliaci a idealistickí. Záujem o všeobecné dobro a ľudskosť. Lojálni. Vyvinutý hodnotový systém, ktorý je dôležitý. Prispôsobiví a vyrovnaní, pokiaľ nie je ohrozená dôležitá hodnota. Mentálne rýchli, vedia vidieť možnosti. Zväčša nadaní spisovatelia.
SJ - Flegmatik - Pragmatický |
ESFJ - predavač
Najviac sociabilní zo všetkých typov. Majú radi a zachovávajú harmóniu. Skvelí uvádzači. Používajú "mal by si", "nemal by si", môžu byť závislí. Sú dobrí v povolaní, kde poskytujú službu zahŕňajúcu osobný kontakt. Vrúcni, populárni, svedomití. Zvyknú potreby ostatných uprednostniť pred svojími. Cítia silný pocit zodpovednosti a povinnosti. Najdôležitejšia je tradícia a bezpečnosť. Radi slúžia ostatným. Potrebujú pozitívne povzbudenie, aby sa cítili dobre. Veľmi dobre vyvinutý zmysel pre priestor a spoluprácu.
ESTJ - organizátor
Veľmi v kontakte so svojím okolím. Veľmi zodpovední. Pilier sily. Zodpovedení kamaráti a rodičia, lojálni voči zamestnaniu. Realisti, sporiadaní, milujú tradície. Navštevujú mestské kluby. Neradi sa zaujímajú o teórie a abstrakcie, pokiaľ nevidia praktické využitie. Praktickí, tradicionálni, organizovaní. Majú radi pohyb. Majú jasnú predstavu toho, ako by "veci mali byť". Lojálni, tažko pracujúci. Radi organizujú, kontrolujú. Majú radi bezpečie a mier.
ISFJ - strážca, ochranca
Túžia slúžiť a starať sa o individuálne potreby. Veľmi lojálni. Orientovaní na službu a prácu. Dobrí lekári, učitelia, sekretárky, knihovníčky, ženy v domácnosti. Bohatý vnútorný svet pozorovania ľudí. Tichí, milí, svedomití. Závislí. Obvykle uprednostňujú túžby iných nad svojimi. Stabilní, praktickí. Dôležitou hodnotou sú bezpečnosť a tradície. Zmysel pre priestor a spoluprácu. Zaujímajú sa o slúženie ostatným. Vnímaví voči pocitom ostatných.
ISTJ - správca
Rozhodní v praktických záležitostiach. Závislí. Správcovia inštitúcií. Spoľahliví. Sú oporou. Pokúšajú sa meniť kamarátov a iných. Dobrí bankári, auditori, účtovníci, vedúci, učitelia. Podporujú a presadzujú tradície a zriadenie. Veľmi dobre organizovaní, dokážu ísť pevne za nastaveným cieľom. Dokážu dosiahnuť akýkoľvek cieľ, ktorý si vytýčia. Vážni, tichí. Dôležité je pre nich bezpečie a mier. Extrémne presní, zodpovední, závislí. Veľmi dobre sa dokážu sústrediť.
SP - Sangvinik - Zabávajúci |
ESFP - zabávač
Vyžarujú atraktívne teplo a optimizmus. Vtipní, okúzlujúci, chytrí. Byť s nimi je zábavou. Veľkorysí, sľachetní, impulzívni. Dobrí účinkujúci, Majú radi ľudské vzťahy. Žijú pre daný okamih. Milujú nové žážitky. Veci sa stávajú zabávnejšími tým, ako sa z nich tešia. Sú radi centrom pozornosti medzi ľuďmi. Neznášajú teóriu a neosobnú analýzu. Radi slúžia iným. Sú praktickí, triezvo uvažujúci.
ESTP - uvádzač
Akcia! Keď sú prítomní, veci sa "začínajú diať". Neľútostne súťaživí. Často používajú metódu šoku. Vyjednávači par excellence. Vysoko kultivovaní, niekedy nemilosrdní, krutí. James Bond. Ako partneri sú vzrušujúci, očarujúci, problém mať záväzky. Dobrí usporiadatelia, podnikatelia, podvodníci. Radi riskujú, žijú divoký životný štýl. Praktickí, prispôsobiví, orientovaní na akciu. Zameraní na okamžité výsledky. Žijú tu a teraz. Netrpezliví voči dlhým vysvetleniam. Lojálni voči kolegom. Výborná schopnosť pracovať s ľuďmi. Niekedy nerešpektujú zábrany, pokiaľ stoja v ceste do cieľa.
ISFP - umelec
Zaujímajúci sa o umenie. Vyjadrujú sa hlavne prostredníctvom umenia. Zmysly sú dychtivejšie než u ostatných typov. Plachí, samotárski, nekomunikatívni. Radi maľujú, kreslia, vytesávajú, komponujú, tancujú, majú radi prírodu. Nemajú radi konflikt a nechcú sa zahŕňat vo veciach vedúcim ku konfliktu. Tichí, vážni, citliví. Skvele vyvinutý zmysel pre krásu. Nezaujímajú sa o vedenie a riadenie ostatných. Lojálni a verní. Flexibilní a otvorení. Tešia sa zo súčasného momentu. Sú radi kreatívni a originálni.
ISTP - remeselník
Impulzívna akcia. Život by mal byť skôr impulzom, než mať cieľ. Nebojácni, majú radi vzrušenie. Majstri. Majú radi nástroje, zbrane, technickí experti. Nezaujímajú sa o komunikáciu, nedarí sa im v škole. Majú radi mechanické veci. Žijú pre daný okamih, radi riskujú, môžu sa zaujímať o extrémne športy. Majú jednoduché túžby. Lojálni voči kolegom a ich hodnotám. Radi porušia pravidlá, pokiaľ prekážajú na ceste do cieľa. Tichí, rezervovaní. Zaujímajú sa o to, ako veci fungujú. Analytickí, vedia ľahko nájsť riešenia ku praktickým problémom.
6. Štyri základné typy :: Detailný popis
Opäť sa teraz vrátime o úroveň abstrakcie späť a teda sa budeme zaoberať štyrmi temperamentami. Detailne si rozoberieme ich vlastnosti a náš prístup k nim.
NT - Melancholik - Analytický |
Grécka mytologická postava a pohľad na svet: Prométheus, predvídanie, prezieravosť
Hlavné zameranie, emočná potreba: kompetencia, znalosť, viesť a kontrolovať
Presvedčenia, vlastnosti:
Snažia sa pochopiť a kladú si na všetko otázku "prečo?" (P)
Veľmi sa dožadujú seba a ostatných
Stanovujú si ciele
Vodcovia (J)
"Mal si vedieť", "Mal si spraviť lepšie" (P)
Sú priami a logickí, keď komunikujú s ostatnými
Málo zbytočností pri komunikácii
Práca je pre zlepšenie, dokonalosť
Milujú vedomosť
Manažérsky štýl: vizionár, architekt, budovateľ
Vlastnosti ako obchodník:
Pravítko vo vrecku
Pozná všetky hlavné mestá
Múdri, rozhľadení
Na znak hĺbavosti fajčia fajku
Bez emócií
Nikdy nemajú dostatok informácií
Ich je najťažšie presvedčiť
Obklopení počítačmi
Zvedaví ľudia
Získavajú informácie
Fascinovaní analýzou, grafmi, tabuľkami
Cítia, že dokážu všetko zariadiť iba zovšeobecnením informácie
Presní
Postoj pri vyjednávaní: Chcú, aby všetko bolo pevné a nemenné. Sú v pozícii vodcu.
Cieľ pri vyjednávaní: Poriadok vo vyjednávaní. Organizácia. Nikto neprehrá.
Vzťah počas vyjednávania: Zaoberať sa len faktami.
Štýl počas vyjednávania: Mimo osobných vecí.
Ako s nimi vyjednávať?
Buďte presný.
Buďte pripravený vysvetliť každý najmenší detail.
Hovorte o analýze.
NF - Cholerik - Vľúdny |
Grécka mytologická postava a pohľad na svet: Apollón, dosiahnuť k oblohe
Hlavné zameranie, emočná potreba: hľadanie seba, mier, pokoj, harmónia.
Presvedčenia, vlastnosti:
"Ako som sa stal tým, kým som?"
Dôležité sú vzťahy, harmónia s ostatnými, môžu byť veľmi vľúdni.
Túžba inšpirovať a presviedčať.
Potrebujú byť dôležití.
Hľadujú jednoznačnú identitu.
Majú tendenciu hľadať dobro v iných.
Manažérsky štýl: katalyzátor, hovorca, zdroj energie
Vlastnosti ako obchodník:
Veľmi emoční
Robia rozhodnutia pomaly
Radi rozostavujú bariéry
Neuverejnené číslo v telefónnom zozname
Neradi sa ponáhľajú kúpiť nové auto, pretože ich čaká entuziastický predavač vyvíjajúci nátlak
Vytvárajú si vzťah s ľuďmi a vecami
Majú radi malé spoločnosti, nie veľké s precíznou organizáciou
Neusporiadaní, nevedia povedať "nie"
Majú viac práce, než dokážu uniesť
Ich prostredie je priateľské a pohodlné
Postoj pri vyjednávaní: Sú pasívni. Nejde im o to, aby oni vyhrali. Chcú, aby boli všetci šťastní. Opak bojovníka. "Ak si vy myslíte, že je to fér, nebudem vám upierať vašu výhodu."
Cieľ pri vyjednávaní: Súhlas. Aby všetci súhlasili. "Ak on prehral, ja som prehral.
Vzťah počas vyjednávania: Vytvoriť vzťah je dôležité.
Štýl počas vyjednávania: Jemný, mäkký.
Ako s nimi vyjednávať?
Buďte pomalý
Nerobte nátlak
Čakajte, kým vám nebudú veriť
Nenúťte ich
Nenávidia nátlak, potrebujú čas
SJ - Flegmatik - Pragmatický |
Grécka mytologická postava a pohľad na svet: Epimétheus, obzretie späť, neskoré poznanie, ľutosť
Hlavné zameranie, emočná potreba: zodpovednosť, tradícia, udržanie poriadku
Presvedčenia, vlastnosti:
Zachovávajú dedičstvo, tradície, poprípade zakladajú nové
Pozorní k detailom
Zaviazaní, majú záväzky
Ich povinnosť je slúžiť, dávať, starať sa, chrániť
"Mal by si", "Buď pripravený"
Manažérsky štýl: tradicionalista, stabilizátor, konsolidátor
Vlastnosti ako obchodník:
Typickí obchodníci
Obklopení predmetmi typickými pre plánovanie času
Nemajú radi mrhanie časom
Ťažko nájdu čas na dovolenku
Robia čokoľvek, aby zostali aktívni
Neradi pozerajú šport, skôr sa zúčastnia športu. Basketbal, potápanie, lietanie.
Nie je netypické, keď hovoria: "Nespomínate si? Minulý týždeň sme to spomínali."
Prejdu rýchlo k veci, nemajú radi rozprávanie sa o počasí
Diktafón
Obchod býva formálny, často krát komunikujeme so sekretárkou
Postoj pri vyjednávaní: Sú bojovníci. Musia vyhrať. Ak vyhrá iný, oni prehrajú. Win-win je nezmysel. Budem bojovať za to, čo ja chcem.
Cieľ pri vyjednávaní: Vyhrať. Požadovať prehru od ostatných.
Vzťah počas vyjednávania: Tendencia vyhrážať sa ľuďom. Nepriateľskí.
Štýl počas vyjednávania: Dominujúci, ostrý
Ako s nimi vyjednávať?
Nemrhať čas s úvodným rozhovorom
Nezaťažovať informáciami, stačí povedať podstatné
Nie je dobré pôsobiť zbytočne entuziasticky
Hovoriť fakty
SP - Sangvinik - Zabávajúci |
Grécka mytologická postava a pohľad na svet: Dionýzius, "Poďme piť víno"
Hlavné zameranie, emočná potreba: sloboda, nezávislosť, spontánnosť, mať zábavu
Presvedčenia, vlastnosti:
Impulzívni
Veľmi expresívni (E)
Robia si čo chcú kedy chcú
Akcia má uspokojiť momentálnu potrebu
Pracujú dramaticky a rýchlo keď je to nutné
Bez zábran túžia po akcii
Obrovská výdrž
Manažérsky štýl: problémový, vyjednavač, útočný
Vlastnosti ako obchodník:
Radi pozerajú šport
Emoční ľudia, robia rozhodnutia rýchlo
Radi robia zábavné veci
Nepotrebujú čas, aby si veci rozmysleli
Rozhodnutia prichádzajú okamžite
To čo chcú, chú hneď teraz
Priateľskí, otvorení, ale neboja sa povedať "nie"
Privítajú vás vo vestibule
Každého vrúcne pozdravia keď vojde do miestnosti
Majú obrázky svojej rodiny v kancelárii
Radi rozprávajú o dovolenke
Málo organizovaní
Postoj pri vyjednávaní: Pôsobia ako ochrancovia. Veci ich nadchnú. Sú fascinovaní vyjednávaním a ani si neuvedomia, že bol problém.
Cieľ pri vyjednávaní: Ovplyvniť, zmeniť ostatných. Nadchnúť ostatných.
Vzťah počas vyjednávania: Nadchnúť ostatných
Štýl počas vyjednávania: Entuziastický
Ako s nimi vyjednávať?
Byť entuziastický, treba ich nadchnúť
Hovorte o ich záujmoch
Môžete očakávať rýchle rozhodnutie o jeho nadšení
Adoptujte ich štýl!
Koncentrujte sa na problém!
Cvičenie: Zahrajte sa na chvíľu vo dvojici na hercov. Jeden bude predávajúci, druhý bude kupujúci. Jeden z vás si zvolí typ osobnosti a druhý sa bude prispôsobovať. |
Všimnite si: S opačným typom máme obvykle najvačšie problémy.
7. Sila superega
Ďalšou zaujímavou vlastnosťou je sila superega. Človek príležitostne stretáva objekty, ľudí, ktorí mu pomáhajú dosiahnuť svoj cieľ. Pamätá si zoznam objektov, ktoré mu pomáhajú, a pamätá si zoznam objektov, ktoré tvoria prekážky v dosahovaní jeho cieľov. Najdôležitejšie je, že už od útleho detstva si všíma odmeny a tresty s ktorými sa stretáva u najviac ovplyvňujúcich objektov vo svojom svete dieťaťa - u mamy a u otca. Zoznam vecí, udalostí, činností, ktorým sa má vyhýbať, ktoré si nesmie dovoliť spraviť, tvoria superego. Superego sa zvykne vyformovať do siedmych rokov života. Superego sa prejavuje prostredníctvom pocitov ako sú pýcha, hanba, vina.
Predstavme si bežnú situáciu v obchode, alebo v stravovacom zariadení. Stojíme takmer v nekonečnom rade a čakáme. Zrazu príde "bezočivý, sebecký" pán, ktorý sa predbehne pred niekoľko ľudí pred nás. Existuje niekoľko spôsobov ako zareagovať. My sa zameriame na reakciu, kedy sa zvykneme nahnevať. Človek má tendenciu argumentovať spôsobom cause & effect "som naštvaný, pretože sa predbehol". Formálnejšie "predbehol sa, odtiaľ vyplýva, som naštvaný". V skutočnosti sa môžeme nahnevať akurát na seba. Máme príliš silné superego, superego, ktoré nás obmedzuje. Nikto nám predsa nebráni predbiehať sa! Treba si tiež uvedomiť, že chunk-up otázky typu "čo by sa stalo, keby sa každý predbiehal?" nemajú pre danú demonštráciu superega zmysel. Človek so silným (silne obmedzujúcim) superegom má tendencie klásť dané otázky.
slabé superego |
silné superego |
Majú tendenciu zaváhať |
Nezvyknú váhať, idú hneď na vec |
Meniť silu svojho superega znamená zložitejší proces. Existujú techniky, ktoré pomôžu nastaviť adekvátnejší prístup.
8. Ten správny partner?
Pomôže vám MBTI® pri hľadaní správneho partnera? Aj MBTI® je len určitý tool, ale pomôcť dokáže dosť dobre. Štatistiky, výskumy, odborníci a aj bežná "intuícia" hovoria, že sú potrebné nasledovné dve podmienky:
- Obaja partneri sú buď intuitívni alebo vnímajúci. Toto je zásadný parameter pre "dobrý" vzťah. Aby boli takpovediac na jednej lodi. Ináč sa môže stať že si naozaj nebudú rozumieť, aj v bežných situáciách.
- Jeden partner je introvert a druhý extrovert. Takáto vzájomná "dobíjacia" kombinácia je tiež užitočná.
A detailnejšie to vyzerá nasledovne:
INFP (Idealist) a ENTJ (Rational)
INFJ (Idealist) a ENTP (Rational)
ENFJ (Idealist) a INTP (Rational)
ENFP (Idealist) a INTJ (Rational)
ESTJ (Guardian) a ISFP (Artisan)
ISFJ (Guardian) a ESTP (Artisan)
ESFJ (Guardian) a ISTP (Artisan)
ISTJ (Guardian) a ESFP (Artisan)
Fungovať môže akýkoľvek vzťah. Sú aj iné dôležité charakteristiky, ako dôvera a rešpekt, tie môžu MBTI® celkom úspešne overridovať.
A dobrá správa na záver? Aj keď ste ako pár medzi sebou nekompatibilní a nefunguje vám to medzi vami úplne ako by ste chceli, uvedomte si akí dobrí ste spolu ako jedna jednotka voči okoliu, koľko veľa vecí spolu dokážete s vašimi najrozmanitejšími funkciami (aplikovanie princípu, ak to nemôžete zmeniť, využite to).
Kľúčové slová
istj, istp, isfj, isfp, intj, intp, infj, infp, estj, estp, esfj, esfp, entj, entp, enfj, enfp, kognitívne, funkcie, typológia, vlastnosti, introvert, extrovert, ambivert, vnímanie, intuícia, cítenie, myslenie, perceiving, judging, feeling, thinking, sensing, intuition, povolanie, črty, výhody, nevýhody, silné, slabé, stránky, energia, dobjíjanie, slovensko, bratislava, klasifikácia, vlastnosti, charakteristiky, osobnosť, osobnostné črty, povaha
MBTI® ochranná známka
Term "MBTI®" in this page refers specifically to the Myers-Briggs Type Indicator instrument published by CPP, Inc.
MBTI® is a trademark or registered trademark of the Myers and Briggs Foundation, in the United States and other countries.
Pojem "MBTI®" na tejto stránke odkazuje špecificky na Myers-Briggs Type Indicator nástroj publikovaný spoločnosťou CPP, Inc.
MBTI® je obchodná ochranná známka spoločnosti Myers and Briggs Foundation, v Spojených Štátoch Amerických a iných krajinách.
Pre viac informácií o MBTI® navštívte https://www.cpp.com/mbticertification.